Etsi
  • lauri395

Maantiepyöräkilpailut Virossa

Maantiekilpailut Virossa

Osallistuin maantiepyöräilyn Tour of Estonia ja Tartu Rattaralli (28.-29.5.) kilpailuihin Virossa, kun minua kysyttiin Hawaii mixed team -joukkueeseen. Aluksi olin jo kieltäytynyt, koska tiesin ettei kunto ole vielä riittävä kovatasoiseen kisaan. Suostuin lopulta, kun muuten he eivät olisi saanut joukkuetta täyteen, eivätkä olisi voineet osallistua. Lähdin mukaan kovan kisan ja kokemuksen perässä. Pääsimme tiimikaverin kyydillä satamasta Tarttoon, jossa meillä oli airbnb majoitus lähellä kisakeskusta.



Kuva 1. Hawaii Express -pyöräkauppa sponsoroi lauantain osallistumismaksun ja pyöräilyvaatteet omilla nimikirjaimilla. Kuvaaja: Maris Vancevics.


Lauantain naisten Tour of Estonia oli 1.2 kategorian UCI kilpailu, johon saimme ilmoittautua sekatiiminä (virolaisia ja suomalaisia ajajia). Matka oli 104km, johon kuului maanteiden lisäksi 7km hiekkateitä ja lyhyet mukulakiviosuudet. Reitillä ei tullut juurikaan nousua, mutta avoimilla peltoaukeilla vastatuuli hidasti paluumatkan vauhtia.


Lähdöstä 7,5 km oli neutraalia, jossa etuauto piti rauhallista vauhtia. Sen jälkeen alkoi vapaa vauhti ja heti alkuun tuli yrityksiä irtiottoon tai muuten kiihdytyksiä varsinkin mutkien jälkeen, jossa pääjoukko venyy pitkäksi letkaksi ja takaa on kirittävä kovempaa. Sain pysyttyä hyvin mukana kiihdytyksissä, kun oli koko ajan hereillä ja kiri heti kun huomasi muiden kirivän. Hakeuduin sivuilta aina edemmäs ryhmässä, jotta takana ei olisi jojossa ja kuluttaisi voimiaan liikaa. Pääjoukko oli jatkuvassa liikkeessä, kun kaikki hakeutuivat aina edemmäs. Tasainen reitti vaikeutti irtiotoissa onnistumista ja pääjoukko oli pitkään yhdessä.


Hiekkatieosuuden puolessavälissä takarengas tuntui ja näytti tyhjenneen, kun rengas muljui irtohiekan päällä. Luulin sisurin mennen rikki ja nostin käden renkaan vaihtoa varten. Neutraali auto tuli vierelle, mutta pysähdyttyä takarengas olikin kunnossa. He kuitenkin vaihtoivat takakiekon ja ajo tuntui paremmalta sen jälkeen. Siinä vaiheessa ei ollut mitään saumaa saada muita enää kiinni, kun hiekkatieosuus oli raskas pääjoukossakin. Takaa kuitenkin tuli pienempi ryhmä ajajia, jotka olivat kaatuneet aiemmin risteyksessä. Ajoin hetken heidän mukanaan, mutta vauhti oli liian kova ja jäin ajamaan lopun kolmen muun kanssa vuorovetoja. Taka-autolta saimme vetoapua, kun ajoimme auton imussa osan matkasta. Maali-alueelle tullessa meidät liputettiin ulos kahdelta kaupunkia kiertävältä kierrokselta, kun tulimme liian kaukana pääjoukosta. Kokonaismatkaksi tuli 91 km, mutta olin iloinen, että kisaan osui kauden parhaat jalat ja sai annettua kaikkensa.




Kuva 2. Ryhmäkuva maalista. Kuvaaja: Maris Vancevics.


Sunnuntain 128 km Tartu Rattaralli ajettiin vastaavilla maanteillä. Lähdössä oli 4 km neutraalia ajoa miesten eliten ja ensimmäisen ikäsarjan kanssa. Alun ajo oli hermostunutta ja tuli muutamia nopeita tilanteita, kun piti väistää liikenteenjakajaa tai joku jarrutti edessä. Jo kilometri neutraalin jälkeen oli ensimmäinen kaatuminen ja kasassa oli toistakymmentä pyöräilijää. Olin taaempana ja pääsin ohittamaan kasan ja jatkamaan kisaa.


Ajoin pääasiassa kuuden muun ikäsarjojen miesten kanssa, joiden vauhti oli sama. Eilinen painoi jaloissa ja jo lyhyiden kiihdytysten jälkeen jalat menivät hapoille. Takaa tuli myöhemmin lähteneitä ryhmiä, joiden mukana ajoimme niin kauan kuin pysyimme. En pystynyt ottamaan vetovuoroja, mutta siinä sai hyvin harjoiteltua vauhdikasta ryhmäajoa ja sivutuulelta suojautumista letkassa ajaessa. Keskivauhti oli 35 km/h, mutta ryhmässä tuulensuojassa keskitehot vain 150 W.




Kuva 3. Maaseutua ja rypsipeltoja. Kuvaaja: Maris Vancevics.


Kisoja edeltävät yöt olin saanut nukuttua hyvin ja syötyä riittävästi, eikä pyörään tullut ongelmia. Ryhmäajossa tuli tilanteita, joihin piti reagoida nopeasti, mutta onneksi vältyin kaatumisilta. Energiana oli urheilujuomaa, geelejä ja vauhtikarkkeja, jotka imeytyivät hyvin. Kokonaisuudessaan viikonloppu oli onnistunut kovina treeneinä pidemmille kisamatkoille. Jatkuvasti oppii näkemään paremmin tilanteita, hakeutumaan edemmäs ryhmässä ja pitämään paikkansa. Seuraavaksi kisat jatkuvat pyöräsuunnistuksen ja maantien SM-kisoissa kesäkuussa.


- Pinja

33 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki