Rogainingin SM-kilpailut vuosimallia 2022 kisattiin kaksi viikkoa sitten, ja nyt onkin hyvä aika palata hieman analysoimaan Partalansaaren kisoja.
Lauantaina startti kello 12.00
Miten kisat suunniteltiin?
Alkuun vähän rastien suunnittelusta. Ensimmäiset rastipaikat lukittiin jo vuonna 2019, kun unelma kisojen järjestämisestä virisi. Rastipisteet valittiin alkuun saaren hienoimpien nähtävyyksien mukaan; muiden muassa Olli lokso (9A), Hakovirran silta (10B), kivikirkko (10E), tykkipatteri (8E) ja lossiranta (10G). Ratamestarien tarkoitus olikin laittaa hienoille rastipisteille isot pisteet, jotta näillä kävisi mahdollisimman moni: allekirjoittaneet ovat liian monta kisaa kokeneet, jossa kaikki nähtävyydet väistetään rastien ollessa viereisessä tiheikössä.
Maastossa tehtiin vuoden 2021 kesällä ja syksyllä suuri määrä maastotyötä, jotta avoimen aineiston tiet ja polut saatiin päivitettyä ajan tasalle. Saarella kuitenkin tehdään jatkuvasti huikealla frekvenssillä metsätöitä, joten useita uusia uria kartalle muodostui vielä kisaa edeltävinä viikkoina. Esimerkkinä rasti 5H; vielä kuukausi ennen kisoja rastin ympäristö oli hienoa avointa kuusimetsää; kisaviikkona olikin jo täynnä hakkuujätettä. Ratamestarit jäivät kuitenkin tyytyväisiksi karttaan: tarkoitus oli saada kartasta mahdollisimman korkealaatuinen, jotta rastien löytäminen jäisi vain suunnistustaidosta kiinni.
Vaikka rogainingin rastien suunnittelu voi tuntuakin helpolta (heitä vain 90 tikkaa karttaa kohti ja arvo pisteytys), on kuitenkin yllättävän haastavaa luoda rasteista tasapainoinen kokonaisuus, jossa optimireitti ei ole liian selkeä. Ratamestarien toiveena olisi ollut, että kiklpailijat lähtisivät alkuun enemmän myös kartan kaakkoiskulmaa kohti; suurin osa tiimeistä lähti heti luoteeseen.
Yritimme myös rastien valinnassa painottaa suunnistuksellisuutta, ja valitsimmekin useita hieman vaikeampia rastipisteitä. Tarkoituksena oli myös luoda maastoon ns. suunnistusvälejä (ei polkua tai tietä kahden rastin välissä), mutta tämä oli haastavaa Partalansaaren erittäin laajan polku- ja tieverkoston takia. Muutama näitä saatiin kuitenkin kartalle, esimerkkeinä 6C - 7G, 4G - 7F ja 10J - 6G.
Jälkiviisaana muutama muutos olisi tehnyt radasta vielä tasapainoisemman:
- Lounaiskulman (kuvassa) pisteitä olisi voinut hieman laskea. Toisaalta näin luotiin kannustinta, että mahdollisimman moni sai nähdä hienot hiekkaharjumaastot.
- Keskelle saarta (10F-2C-7A-8H -alueelle) yksi lisärasti kannustamaan keskiosan läpikäymistä
- 7D ja 10D vaihtaa pisteytyksenä päittäin; nyt pelkästään 10D:n hakeminen oli liian houkuttelevaa
Karttapalat
Yksi rogaining-radan onnistuneisuutta kuvaava luku on hetki, jolloin jokaisella kartan rastilla on vähintään yksi joukkue käynyt. Tämä kävi Partalansaarella 7h ja 20min jälkeen, joka oli konkari-valvojan Issakaisen mukaan todennäköisesti sm-kisojen ennätys. Tämä kertoo hieman siitä, ettei absoluuttista optimireittiä ollut helppo löytää, vaan kilpailijat lähtivät jokaiseen suuntaan sellaista etsimään.
Pohdintaa optimireitistä
Ratamestarien optimireitti on aika lailla kahden parhaan tiimin, LUPUS Extremen ja Team Duron, reittien yhdistelmä. Alun toteutus (kuvassa) oli Durolla hieman parempi; lopussa Lupus haki rasteja vähän fiksummassa järjestyksessä. Lisäksi mahdollisuus olisi ollut toteuttaa reitti toiseen suuntaan; luoteiskulmassa oli myös jonkin verran hyviä oikomahdollisuuksia loppuun, kun nyt huipputiimit lähtivät luoteeseen ensimmäisenä.
Tarkkaa analyysiä reittien paremmuudesta on vaikea tehdä, sillä tässä maastossa tiekiertojen mahdollisuus, suuret korkeuserot sekä tiheydeltään vaihteleva maasto toivat ylimääräisiä muuttujia peliin mukaan. Seuraavat piste/kilometri -lukemat eivät myös siksi kerro koko totuutta. Tällainen pieni epävarmuus myös kuuluu mielestämme rogaamiseen, eikä myös ole käytännöllistä tehdä 100% oikein olevaa tiheikkökuvausta 200 neliökilometrin kisa-alueesta (tai silloin pitäisi osallistumismaksuja korottaa aika reilusti…)
Lupuksella tuli kuljettua matkaa 134km, joka osui arvioomme 130-140km aika hyvin. Nousua eniten kulkeneilla tiimeillä tuli 3500-4000 nousumetriä; ymmärrettävää, kun suuren osan rasteista rastimäärite olikin “mäen huippu”. Kisa oli loppuun asti todella jännittävä, eikä ollut kaukana, että kaksi eniten pisteitä hakenutta tiimiä olisivatkin olleet maalissa tasapisteissä. Kisan paras piste / kilometri olikin Lupuksella 3.12 p / km, mutta kisan neljäs tiimi löysi myös reitin joka tarjosi 3.11 p / km.
Pyöräroga
Suuren haasteen kisan suunnitteluun toi jalkarogainingiin yhdistetty pyörärogaining. Yleensä kisat tehdään vain jompienkumpien ehdoilla. Pidimme tossusarjalaiset etusijalla, mutta esimerkiksi kartan itäosaan painotimme ajettavampia rasteja, jotta 4h pyöräsarjalla on hieman helpompi kisakokemus. 8h pyöräsarjan voittajilla tuli 106km matkaa ja reilu 2000 nousumetriä, joten fillarillakin sai mäkeä kyllä kivuta
Lauantaina startti kello 22:00 8h MTB-sarjalla ja pyörälle.
Yleistä
Osalta tiimeistä kuultiin palautetta, että rastiliput pitäisi olla vielä enemmän ”piilossa”. Lajisääntöjen mukaan kuitenkin lipun tulee näkyä vähintään 270 asteen kulmasta 25 metrin päästä; myöskään lippujen piilottaminen ei mielestämme lajin henkeen kuulu. Lippujen heijastimet aiheuttivat myös tunteita; nyt ne helpottivat yösuunnistusta aika lailla. Jatkossa suosittelemme kisanjärjestäjille irtoheijastimia.
Muiden kisaraportteja
Vahva suositus on perehtyä myös kanssakisaajien raportteihin kisasta. Yleensä näistä saa paljon irti ja voi oppia uutta ennen seuraavaa starttia.
Lupus Extreme raportti: http://lupusextreme.blogspot.com
Team Duro raportti: https://www.youtube.com/watch?v=UbEqmdO_Bso
Polkuporinat raportti: https://open.spotify.com/episode/3fvaYfvw4U9bl7KB7KOTj4?si=1295ff4e413d45ca
Free Adventure raportti: https://youtu.be/Ajqk4HGNavk
Sleepmonsters: https://www.sleepmonsters.com/races.php?article_id=11273
Missä kisataan seuraavaksi?
Nyt voidaan julkistaa seuraava Northern Adventure Teamin järjestämä kisa; Espoon yö-rogaining 22.-23.4.2023. Tarjolla näillä näkymin ainakin 8 tunnin yösarja, sekä lyhyempiä sarjoja fiilistelyä varten. Partalansaaren kisojen ratamestaritiimin Jerry Aunula & Lauri Hollo työstä pääsee näissäkin kisoissa nauttimaan (“mäen päällä” -määritteet tulevat onneksi korvautumaan suureksi osaksi “Sillan alla” -määritteillä). Kisasivut ja info julkaistaan syksyn mittaan.
Tulevaisuudessa myös mahdollisesti suunnittelussa seikkailu-urheilu -kisojen järjestäminen, mutta palataan tähän sitten myöhemmin... ;)
Seuraavaksi ratamestarit starttaavat MM-rogaan parin viikon päästä Tsekeissä. Tarjolla on vähän vuoristoa ja taatusti rankka mutta upea vuorokausi. Lokakuussa myös seikkailu-urheilun EM-kisat Espanjassa. Pääsevät ratamestaritkin siis nauttimaan kisaamisesta (ja nousumetreistä) kisojen järjestämisen jälkeen.
Loppuun vielä iso kiitos yhteistyökumppaneille, ilman teitä ei olisi tapahtumaa järjestetty!
Rogaining Finland
YÖ-Rogaining
Sulkavan Kunta
K-Market Wiljami
Pingviini
Kaartilankosken Kylätalo
Suomen Suunnistustarvike
Grano
Newwave
NOSHT
APULANTA
EXEL-poles
Comments